آموزش رانندگان اسنپآموزش رانندگان و موتورسواران اسنپ‌باکس

راهکارهایی ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. با شروع فصل سرما، بسیاری از افراد به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. پیشگیری از سرماخوردگی آسان‌تر از درمان آن است و رعایت نکاتی ساده، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. در تمام روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید می‌شود. در این مطلب راهکارهایی ساده و کاربردی را برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی با هم مرور می‌کنیم.

شستشوی مرتب دست‌ها

شستشوی مرتب دست‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از ورود میکروب و ویروس به بدن است. ما در طول روز بدون آنکه متوجه باشیم بارها صورت خود را لمس می‌کنیم و درصورتی‌که سطح آلوده‌ای را لمس کرده باشیم باعث انتقال عوامل بیماری‌زا به داخل دهان و بینی می‌شود. برای پیشگیری از سرماخوردگی دست‌های خود را به‌خوبی بشویید؛ یعنی آنها را حداقل به مدت 20 ثانیه با مواد شوینده شستشو دهید و بین انگشتان و زیر ناخن‌های خود را فراموش نکنید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

استراحت کافی و دوری از استرس

استرس باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. هورمون‌هایی که در اثر استرس ترشح می‌شوند توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهند. علائم ضعیف شدن سیستم ایمنی شامل ابتلای مکرر به بیماری هایی مانند تبخال یا سرماخوردگی است. وقت‌گذرانی با خانواده، اولویت‌بندی کارها، خواب کافی و ورزش از مواردی هستند که باعث کاهش استرس می‌شوند.

تمیز نگه‌داشتن گوشی

گوشی همراه از آن دسته وسایلی است که روزانه چندین بار به آن دست می‌زنیم. وسیله‌ای که همه‌جا همراه ما است و در طول روز روی سطح مختلفی مثل میز کار، داشبورد خودرو، میز آشپزخانه و … قرار می‌دهیم؛ بنابراین بسیار در معرض آلودگی و میکروب‌ها قرار می‌گیرد. برای تمیزکردن گوشی می‌توانید از دستمال مرطوب ضدعفونی استفاده کنید.

توجه داشته باشید از مواد ضدعفونی‌کننده را مستقیم روی گوشی بکار نبرید، این مواد میکروب‌ها را از بین می‌برند؛ اما به گوشی شما هم آسیب می‌رسانند.

مصرف مرکبات و سبزیجات کافی

یکی از راه‌های مهم پیشگیری از سرماخوردگی مصرف مرکبات و سبزی‌ها مفید است. پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، و دیگر مرکبات، منابع غنی ویتامین C هستند و بدن را در برابر ویروس سرماخوردگی مقاوم می‌کنند. همچنین مصرف سبزیجاتی مثل فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و شلغم نیز به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کنند.

فعالیت بدنی و ورزش

ورزش و فعالیت بدنی با افزایش گردش خون، حرکت سلول‌های ایمنی را هم در بدن افزایش می‌دهد تا با سرعت بیشتری به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها بپردازند. جدا از این، ورزش می‌تواند سلول‌های ایمنی ویژه‌ای را هم فعال کند تا بدن ایمن‌تر شود. پژوهش ها نشان می‌دهند حتی پیاده‌روی سریع هم در افزایش گردش سلول‌های ایمنی مؤثر است.

نوشیدن مایعات و آب کافی

نوشیدن آب و سایر مایعات مفید نظیر دم‌نوش‌های گیاهی باعث می‌شوند ویروس‌ها زودتر از بدن خارج شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. به طور عمومی توصیه می‌شود روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات بنوشید. انواع دم‌کرده‌های گیاهی هم جایگزین خوبی برای آب‌اند و هم با تقویت سیستم ایمنی از سرماخوردگی پیشگیری می‌کنند.

پرهیز از استعمال دخانیات

قرارگرفتن در معرض دود سیگار و همچنین سیگارکشیدن ریسک ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر کرده و همچنین طول دوره درمان را نیز افزایش می‌دهد. سیگارکشیدن به ریه‌ها آسیب می‌زند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. ترک سیگار و پرهیز از قرارگرفتن در معرض دود سیگار روشی خوب برای بهبود سلامت کلی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری است.

سخن پایانی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای پیشگیری از سرماخوردگی هم راهکارهای ساده اما مؤثری وجود دارد که در این مطلب به مهمترین آنها اشاره کردیم. با این حال اگر بیمار شدید نگران نشوید. اغلب بزرگسالان سالانه یک یا دو بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. پس فقط بکوشید با مراقبت کافی از خود، دوره‌ بیماری را کاهش دهید.

با نظرات خود ما در ارائه بهتر خدمات یاری نمایید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران راننده (7 دیدگاه)

  1. تغذیه مناسب

    استراحت کافی

    پوشش خوب به همراه ماسک

    رعایت نکات بهداشتی

    و … بعث می‌شود همیشه حال خوب داشته باشیم

  2. باسلام وخسته نباشید چند نکته مهم و حیاتی ذکر نشده لطفا به مسافر بگید در صندلی جلو نشیند برای حفظ سلامتی خود و دیگران. از تلفن خود استفاده نکند غیر مسائل ضروری و اینکه بیشتر از 3 نفر سوار نشوند دوست و همکار عزیزم هم به این موضوع رو ذکر کردن ممنون از شما

  3. سلام شما به مهمترین موضوع در این زمینه نپرداختید ، از نظر من یکی از مهمترین ها در این باره اینه که شما در اپلیکیشن به مسافر ها بفرمایید در هنگام سوار شدن صندلی عقب بشینن نه جلو ، دلایلشم مشخصه،
    ۱.مسائل بیماری
    ۲.دید راننده برای استفاده از آینه بغل و همینطور دید کامل به سمت راست
    ۳.خیلی از مسافر ها با تلفن صحبت میکنن ، اگر جلو بشینن کنار گوش راننده اذیت میشن.
    ۴. امنیت بیشتر مسافر به هنگام تصادف.
    به مسافر بگید تا تعداد بیشتر از ۳ نفر نیست از صندلی جلو استفاده نکن.
    واقعا این موضوغ گفتنش در اپلیکیشن همه این کارارو درست میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در کادر زیر ثبت کنید بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا