آموزش رانندگان اسنپ

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت هنگام رانندگی

بیشتر ما تجربه ماندن در ترافیک را داریم و مخصوصاً در شهرهای بزرگ بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی روزانه ما را تشکیل می‌دهد. رانندگی در ترافیک نه‌تنها باعث خستگی جسمی می‌شود؛ بلکه به دلیل دقت و تمرکز بالایی که نیاز دارد ذهن و فکر ما را نیز خسته می‌کند. برای اینکه حس ناخوشایند ماندن در ترافیک به حداقل برسد و بتوانید در طول سفر آرامش خود را حفظ کنید و با اعصاب آرام پشت فرمان خودرو بنشینید نکات ساده‌ای وجود دارد که در این مطلب با هم مرور می‌کنیم.

با آرامش و رعایت سرعت مجاز رانندگی کنید

خیابان پیست مسابقه نیست و شما هم قرار نیست از همه جلو بزنید. هرچقدر هم به توانایی‌هایتان اطمینان داشته باشید، باز هم ویراژدادن و لایی‌کشیدن علاوه بر اینکه تخلف به‌حساب می‌آید ممکن است سایر رانندگان را غافلگیر کند. عجله‌کردن ممکن است هزینه‌های مالی و جانی برایتان داشته باشید. رعایت سرعت مجاز و حرکت در مسیر خودتان بهترین تصمیم است. اگر ماشین پشت‌سری‌تان می‌خواهد از شما سبقت بگیرد اجازه این کار را به او بدهید. چیزی از دست نمی‌دهید.

از مسیریاب کمک بگیرید

هرچقدر هم راننده با تجربه‌ای باشید و مسیرها را به‌خوبی بشناسید باز هم عوامل پیش‌بینی نشده‌ای مثل تصادف می‌تواند باعث شود که ساعت‌های طولانی در ترافیک گیر کنید. یک برنامه مسیریاب مناسب روی گوشی‌تان نصب کنید و از ترافیک مسیر مطلع شوید. مسیریاب شرایط مسیرهای مختلف را به شما نشان می‌دهد و باتوجه‌به زمان و مقصد می‌توانید بهترین مسیر را انتخاب کنید و کمتر درگیر شرایط استرس‌زای ترافیک شوید.

نفس عمیق بکشید

دقت کردید وقتی عصبانی می‌شویم و یا در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیریم، تندتند نفس می‌کشیم؟ بدن با تنفس سریع سعی می‌کند اکسیژن بیشتری جذب کند و آماده مقابله با شرایط شود. در این وضعیت یک‌نفس عمیق ممکن است همه آن چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

هروقت احساس کردید که ضربان قلبتان در حال افزایش است و ماندن در ترافیک کلافه‌تان کرده است، قبل از هر چیز نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق پیام‌هایی به مغز می‌فرستد ضربان قلب آرام شده و هورمون‌های استرس‌زا مثل کورتیزول کمتر ترشح می‌شوند و احساس اضطراب کاهش می‌یابد. تنفس عمیق باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرایند پیری را هم کند می‌کند.

به رانندگان عصبانی واکنش نشان ندهید

گاهی اوقات پیش می‌آید که راننده‌ای از کنارتان رد می‌شود و توانایی‌های رانندگی‌تان را زیر سؤال می‌برد. در چنین شرایطی اصلاً واکنش نشان ندهید و روی مسیرتان متمرکز بمانید. درگیر بحث با سایر رانندگان نشوید. این جدال برنده‌ای نخواهد داشت و صرفاً شما را عصبانی‌تر خواهد کرد.

با شکم خالی رانندگی نکنید

گاهی اوقات عصبانیت ما به‌خاطر گرسنگی و تشنگی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح‌ها باعجله و بدون صبحانه از خانه خارج می‌شوید و ظهرها پشت فرمان هول‌هولکی ناهار می‌خورید، شاید وقت آن رسیده است در نحوه غذاخوردن خود تجدیدنظر کنید. یادتان باشد همان‌طور که خودروی شما به سوخت نیاز دارد، بدن شما هم از وعده‌های غذایی روزانه سوخت خود را تأمین می‌کند. خوردن یک وعده صبحانه سبک قند کافی به مغزتان می‌رساند و باعث می‌شود عملکرد مغزی بهتری داشته باشید. بهتر است همیشه یک وعده خوراکی و یک بطری آب به همراه داشته باشید تا هیچ‌وقت در حالتی که گرسنه و تشنه هستید رانندگی نکنید. رانندگی با شکم‌خالی باعث می‌شود تحریک‌پذیر شده و سریع عصبانی شوید.

سخن‌پایانی

اگر به عواقب عصبانیت در رانندگی فکر کنید، کنترل خشمتان راحت‌تر خواهد بود. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث عصبانیتتان شود؛ اما راهکارهای کنترل عصبانیت که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، هم ساده هستند که برای کاهش تنش و فشار موقع رانندگی به شما کمک می‌کند جلوی عصبانی شدن هنگام رانندگی را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا