آموزش رانندگان اسنپآموزش رانندگان و موتورسواران اسنپ‌باکس

عادت‌های اشتباه رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند

در سال‌های اخیر خرج تعمیرات خودرو تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی دارندگان وسایل نقلیه شده است. بسیاری از صاحبان خودرو عادت‌هایی دارند که به ماشین آنها آسیب وارد می‌کند. عدم توجه به روش‌های صحیح نگهداری خودرو باعث می‌شود مجبور شوید در فواصل کوتاه‌تری به تعمیرگاه مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص برخی عادت‌‌های اشتباه رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند، نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید و با این نکات آشنا شوید و از خودروی خود به شکلی بهتر نگهداری کنید.

شتاب‌گیری و ترمز‌گیری ناگهانی

از بزرگ‌ترین عادت‌های اشتباه رانندگی که به خودرو آسیب وارد می‌کنند، شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی است. به‌صورت کلی هرگونه حرکتی که باعث واردشدن شوک به خودرو شود، می‌تواند عاملی برای آسیب باشد. ترمزگیری ناگهانی فشار چندبرابری به سیستم ترمزها وارد می‌کند. این فشار بسیار زیاد نه‌تنها باعث کاهش طول عمر ترمزها می‌شود، بلکه حتی می‌تواند موجب خرابی برخی قطعات شود.

ترمزگیری ناگهانی فشار زیادی هم به لاستیک‌ها وارد می‌کند و باعث افزایش میزان فرسایش تایر می‌شود.

با شتاب‌گیری ناگهانی بخش‌های زیادی از خودرو از جمله لاستیک‌ها، سیستم دیفرانسیل و گیربکس با آسیب مواجه می‌شوند.

سیستم تعلیق خودرو اولین بخشی است که شتاب‌گیری ناگهانی به آن آسیب وارد می‌کند. اما این تنها بخشی از خودرو نیست که با شتاب گیری ناگهانی آسیب می‌بیند. لاستیک‌ها و سیستم دیفرانسیل خودرو از دیگر بخش‌هایی هستند که شتاب گیری ناگهانی می‌تواند به آنها آسیب وارد کند. اصطکاک بیشتر لاستیک‌ها در زمان شتاب‌گیری ناگهانی که به اصطلاح به آن «تیک‌آف» می‌گویند، باعث فرسوده‌شدن لاستیک‌ها خواهد شد. همچنین این شتاب ناگهانی باعث می‌شود که فشاری بسیار قوی به سیستم گیربکس و دیفرانسیل وارد شود. علاوه بر این که این فشار از عمر مفید قطعات می‌کاهد، ممکن است باعث آسیب به آنها شود، به‌طوری که حادثه و تصادف را در پی خواهد داشت.

عادت‌های اشتباه رانندگی
عادت‌های اشتباه رانندگی

ترمزگیری روی سرعت‌گیر

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تصور می‌کنند با ترمزگیری روی سرعت‌گیر می‌توانند از رسیدن آسیب به خودرو جلوگیری کنند. اما باید بدانید که این اعتقاد به یکی دیگر از عادت‌های اشتباه رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند، مرتبط است. ترمزگیری روی سرعت‌گیر می‌تواند به بخش‌های مختلف خودرو مانند جلوبندی، فنر، کمک‌فنر و سیستم تعلیق آسیب وارد کند. همچنین در درازمدت به کمک‌ها و اتصالاتی نظیر سیبک‌ها نیز آسیب وارد خواهد کرد. بهترین روش برای عبور از سرعت‌گیر، ترمز کردن قبل از رسیدن به آنها و رهاکردن ترمز در زمان عبور از سرعت‌گیر است.

کاهش سرعت قبل از رسیدن به سرعت‌گیر و رها کردن ترمزها هنگام عبور از سرعت‌گیر از آسیب رسیدن به خودروتان پیشگیری می‌کند.

استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی

استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی را باید یکی دیگر از عادت‌‌های اشتباه رانندگی دانست که می‌تواند به سیستم ترمز خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. برخی افراد در زمانی که در سراشیبی قرار دارند، برای جلوگیری از افزایش سرعت از پدال ترمز به‌صورت ممتد استفاده می‌کنند و دائماً پدال را به میزان کم یا زیاد می‌فشارند. باید بدانید که استفاده ممتد از پدال ترمز در سراشیبی باعث می‌شود دمای لنت و دیسک ترمز بالا برود.

به‌جای استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی‌ها، از دنده‌سنگین استفاده کنید.

افزایش دمای لنت و دیسک ترمز می‌تواند عملکرد سیستم ترمز را مختل کند و باعث بروز حادثه شود. همچنین ممکن است باعث تاب برداشتن دیسک و تمام‌شدن بسیار سریع لنت ترمز شود. بهترین روش برای رانندگی در سرازیری‌ها استفاده از دنده‌سنگین است.

رانندگی با باک خالی

یکی از عادت‌های اشتباه رانندگی، عدم توجه به چراغ بنزین است. بسیاری از افراد حتی زمانی که چراغ بنزین خودرو روشن شده است مسافت نه‌چندان کوتاهی را طی می‌کنند و حتی برخی آن‌قدر به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند که خودرو به دلیل نداشتن بنزین در باک از حرکت بایستد. لازم است بدانید نداشتن بنزین می‌تواند به خودرو و سیستم سوخت‌رسانی آسیب برساند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که قبل از روشن‌شدن چراغ بنزین به پمپ‌بنزین مراجعه کنید.

قبل از اینکه میزان سوخت در باک بنزین به یک‌ چهارم برسد، به پمپ بنزین مراجعه کنید.

کارشناسان همواره به رانندگان پیشنهاد می‌کنند که هرگز اجازه ندهید میزان سوخت در باک شما از یک‌چهارم ظرفیت کمتر شود. ورود هوا به سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند سبب خراب شدن این سیستم و کار کردن موتور به شکلی نامناسب شود. کمبود بنزین در باک می‌تواند سبب افزایش دمای باک و سیستم سوخت‌رسانی شود و در صورتی که دما از حد مشخصی بیشتر شود، ممکن است تغییر شکل‌دادن برخی قطعات و خراب شدن آنها را در پی داشته باشد.

گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

در گذشته و زمانی که در خودروها از کاربراتور استفاده می‌شد، قبل از خاموش‌کردن خودرو گاز می‌دادند تا مقداری بنزین وارد پیاله کاربراتور شود. این کار سبب می‌شد تا بعداً و زمانی که قصد داشتند خودرو را روشن کنند، ماشین راحت‌تر روشن شود. اما در حال حاضر تقریباً در تمام خودروها سیستم انژکتور به‌کار رفته است. گاز دادن پیش از خاموش کردن نه تنها باعث روشن شدن ساده‌تر خودروهای انژکتوری نمی‌شود بلکه مصرف سوخت را افزایش داده و به انژکتور خودرو آسیب وارد می‌کند.

گاز دادن قبل از خاموش‌کردن خودرو مخصوص زمانی بود که خودروها کاربراتوری بودند، در سیستم‌های انژکتوری این کار باعث ایجاد رسوب در انژکتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

سیستم انژکتور برای رساندن سوخت به موتور به‌صورت یکنواخت در زمان حرکت طراحی شده است. زمانی که قبل از خاموش‌کردن خودرو گاز می‌دهید، مقداری بنزین در انژکتور باقی می‌ماند و به‌مرور باعث ایجاد رسوبات در دیواره داخلی این بخش می‌شود. وجود این رسوبات باعث انسداد انژکتور و عدم کارکرد صحیح آن می‌شود. بهترین روش خاموش‌کردن خودروهای انژکتوری توقف کامل خودرو، کشیدن ترمزدستی، رهاکردن پدال گاز و خاموش‌کردن پس از چند لحظه است. خاموش‌کردن خودرو به روش ذکر شده سبب می‌شود در کمترین حد ممکن بنزین در انژکتور باقی بماند گه منجر به افزایش طول عمر انژکتور خواهد شد.

درجا کارکردن خودرو پس از مسافت‌های طولانی

بسیاری تصور می‌کنند پس از طی مسافت‌های طولانی باید قبل از خاموش‌کردن خودرو اجازه دهند ماشین برای چند دقیقه به‌صورت درجا کار کند. این افراد عقیده دارند در جا کارکردن خودرو سبب کاهش دمای موتور می‌شود و آسیب کمتری به آن وارد می‌شود. اما باید بدانید افزایش استهلاک مهم‌ترین آسیب درجا کارکردن خودرو است

افزایش استهلاک خودرو، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا پیامدهای درجا کارکردن خودرو است.

همچنین در جا کارکردن خودرو می‌تواند باعث بالارفتن مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا شود. تمام خودروهای جدید به فن مجهز هستند. این فن‌ها کار خنک‌کردن موتور را به بهترین شکل انجام می‌دهند. باید بدانید در صورتی که لازم باشد حتی پس از خاموش‌کردن خودرو فن‌های آن روشن می‌مانند تا بتوانند دمای موتور خودرو را به شکلی مناسب پایین بیاورند و از رسیدن آسیب به آن جلوگیری کنند.

فشردن کلاچ هنگام توقف خودرو

 فشردن کلاچ هنگام توقف خودرو یکی دیگر از عادت‌های اشتباه رانندگی است که می‌تواند به خودرو آسیب وارد کند. زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار می‌دهد، سیستم انتقال نیرو و گیربکس فشار مضاعفی را تجربه می‌کند. هر چه زمان فشردن این پدال بیشتر باشد، از عمر صفحه کلاچ به میزان بیشتری کاسته خواهد شد. باید بدانید که در زمان توقف خودرو، مخصوصاً برای فواصل طولانی بهتر است خودرو را در وضعیت خلاص قرار دهید و ترمزدستی را بکشید.

معکوس کشیدن در سرعت‌های بالا

بسیاری تصور می‌کنند معکوس کشیدن در سرعت‌های بالا باعث رسیدن آسیب به خودرو نمی‌شود. توجه داشته باشید شاید در برخی خودروهای مسابقه‌‌ای و باکیفیت این کار صدمه جدی به خودرو وارد نکند، اما در بسیاری از خودروها مخصوصاً خودروهای ساخت داخل این کار می‌تواند آسیب‌های زیادی به بخش‌های متفاوت ماشین وارد کند. سیستم تعلیق و گیربکس یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در صورت معکوس کشیدن در سرعت‌های بالا به آن آسیب وارد می‌شود. همچنین شوک وارد شده به خودرو در زمان معکوس کشیدن می‌تواند به موتور، سیستم تعلیق و بسیاری قطعات دیگر آسیب وارد کند.

انجام حرکت‌های نمایشی و لایی کشیدن

انجام حرکات نمایشی با خودرو برای بسیاری جذاب و هیجان‌انگیز است. اما باید بدانید علاوه بر آسیب‌هایی که در صورت تصادف به خودرو و حتی سرنشینان وارد می‌شود، این کار می‌تواند به‌مرور باعث آسیب رسیدن به خودرو شود. بسیاری از حرکات نمایشی به بخش‌های مختلف خودرو فشار وارد می‌کند. این فشار از عمر مفید قطعات تحت‌فشار می‌کاهد. در زمان انجام حرکات نمایشی فشار روی موتور، گیربکس، دیفرانسیل، چرخ‌ها، سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ‌ها، ترمزها و بسیاری بخش‌های دیگر خودرو افزایش پیدا می‌کند و همین امر به‌مرور باعث مستهلک شدن این قطعات می‌شود.

بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن خودرو

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به خودرو آسیب وارد کند، بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن خودرو مخصوصاً در ماه‌های سرد سال است. گرم‌کردن خودرو به صورت درجا می‌تواند آسیب به‌دنبال داشته باشد اما در واقع خودرو نیاز به گرم‌شدن دارد.

بهترین روش گرم‌کردن خودرو حرکت حداقل یکی دو دقیقه به آرامی و با دور موتور پایین است. حرکت با دور موتور پایین باعث می‌شود خودرو به مرور گرم شود، روغن در تمام بخش‌های موتور به خوبی و به شکلی یکنواخت پخش شود و خودرو به بهترین شکل کار کند. پس از آن می‌توانید دور موتور را بالا ببرید و با سرعت مناسب به سمت مقصد خود حرکت کنید.

صدایی که هنگام تغییر ناگهانی از دنده یک به دنده عقب می‌شنوید نشانه وارد شدن آسیب به جعبه دنده خودرو است.

تغییر ناگهانی میان دنده یک و دنده‌عقب

تغییر ناگهانی دنده از دنده یک به دنده‌عقب یا برعکس در زمانی که خودرو به صورت کامل متوقف نشده است، یکی دیگر از عادت‌های اشتباه رانندگی است که به خودرو آسیب وارد می‌کند. افرادی که این کار را انجام داده‌اند یک صدای اضافی خواهند شنید. این صدا در حقیقت از گیربکس شما بلند شده و نشان از وارد شدن آسیب به جعبه‌دنده و اکسل خودروست. برای این که به خودرو آسیب وارد نشود، قبل از تغییر دنده از دنده‌عقب به دنده یک با بالعکس، حتماً صبر کنید تا خودرو به‌طور کامل متوقف شود و سپس دنده را عوض کنید.

سخن پایانی

آسیب‌هایی که برخی عادت‌های اشتباه رانندگی به خودرو وارد می‌کنند، نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین برای انجام تعمیرات دارند. به همین دلیل باید در خصوص این عادت‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورد و با تغییر آنها جلوی رسیدن آسیب به خودرو را گرفت.

انجام حرکات نمایشی با خودرو، شتاب گیری و ترمزگیری ناگهانی، استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی، رانندگی با باک خالی و چراغ بنزین روشن، گاز دادن قبل از خاموش کردن، گرم کردن خودرو به صورت درجا و بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن خودرو تنها برخی از این اشتباهات و عادت‌های نامناسب رایج هستند.

با نظرات خود ما در ارائه بهتر خدمات یاری نمایید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران راننده (2 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در کادر زیر ثبت کنید بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا