آموزش رانندگانآموزش رانندگان اسنپترفندهای اسنپی

۵ نشانه برای بازدید از سیستم ترمز خودرو

فرض کنید در اتوبان مشغول رانندگی با سرعت نزدیک به ۹۰ کیلومتر بر ساعت هستید. اگر با این سرعت، به‌طور ناگهانی نیاز به توقف داشته باشید، خودروی شما باید مسافتی نزدیک به ۹۰ متر را طی کند، تا کامل متوقف شود.

برخورداری از یک ترمز مطمئن، اهمیت خود را در شرایط بحرانی نشان می‌دهد. جایی که فاصله بین مرگ و زندگی، تنها چند متر است. بنابراین نگهداری و تعمیر به موقع سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین مسائلی است، که هر کاربر راننده باید به آن توجه کند.

در این مقاله به ۵ نشانه‌ی معیوب بودن سیستم ترمز اشاره می‌کنیم.

در صورتی که خودروی شما هر یک از نشانه‌ها را دارد، به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه خدمات خودرویی باشگاه رانندگان، از تسهیلات ویژه اسنپی برای تعویض یا تعمیر سیستم ترمز خود برخوردار شوید.


۱. ضخامت لنت‌ها

با گذشت زمان، لنت‌های ترمز خورده می‌شوند و کارایی صحیح خود در کم کردن سرعت خودرو و متوقف کردن به موقع آن را از دست می‌دهند. به همین منظور با بررسی ضخامت لنت‌ها، می‌توان اطمینان لازم را از عملکرد صحیح آن‌ها کسب کرد.

اگر خودروی شما، دارای رینگ اسپورت است، کافی است، از میان رینگ به داخل نگاه کنید. با کمی دقت متوجه دیسک فلزی براقی می‌شوید. با نگاه به لبه‌های دیسک کالیپر را می‌بینید. لنت‌های ترمز دقیقا میان کالیپر و دیسک قرار دارند!

با کمی تجربه می‌توانید ضخامت لنت را تخمین بزنید، به‌طور کلی حداقل ضخامت لنت‌ها باید حدود ۰.۵ سانتیمتر باشد و اگر کمتر از این مقدار است، موعد تعویض لنت‌ها رسیده است.

اگر خودروی شما دارای چرخ‌های معمولی است و امکان دیدن سیستم ترمز از بیرون وجود ندارد، باید چرخ‌ها را خارج کرده و ضخامت لنت‌ها را بررسی کنید. حین انجام این کار، نگاهی به دیسک‌های خودرو بیندازید. دیسک باید به‌طور نسبی صاف و هموار باشد و اگر متوجه ناهمواری شدیدی در آن شدید، بهتر است که نسبت به تعویض آن اقدام کنید.


۲. صداهای غیرعادی

احتمالا شما نیز تجربه شنیدن صدای جیغ مانند از خودرو دارید. این صدای جیغ یکی از نشانه‌های رسیدن زمان تعویض لنت است. لنت‌های ترمز از قطعه‌ای به نام نشانگر سایش برخوردارند، که با پایان عمر لنت، صدایی جیغ‌مانند با فرکانس زیاد، هنگام ترمزگیری ایجاد می‌کند.

در بعضی موارد ممکن است، علاوه‌بر صدای جیغ، صدای گوش خراش‌تری نیز بشنوید. این اتفاق بدین معناست که شما لنت ترمز را به‌طور کامل مصرف کرده‌اید و هنگامی که ترمز می‌گیرید، قسمت فلزی کالیپر بر روی دیسک ساییده می‌شود. در این حالت نه‌تنها سیستم ترمز از عملکرد قابل قبولی برخوردار نیست، بلکه امکان آسیب رسیدن به دیسک نیز وجود دارد.

پس بهتر است هرچه سریع‌تر با یک تعویض لنت ساده، از انجام تعمیرات پر هزینه‌ای مانند تراشکاری دیسک و یا حتی تعویض آن دوری کنید!


۳. انحراف از مسیر

اگر هنگام ترمزگیری، خودرو به طرفین منحرف می‌شود و به درستی از دستورات شما پیروی نمی‌کند، احتمالا سیستم ترمز دچار مشکل شده است.

به‌طور کلی انحراف خودرو همیشه نشانگر مشکلی مرتبط با سیستم ترمز نیست. دلیل این اتفاق می‌تواند فشار باد نامناسب لاستیک‌ها، ساییدگی آن‌ها، عدم تنظیم صحیح یا وجود مشکل در تعلیق و جلوبندی خودرو باشد. به همین دلیل اگر خودرو شما منحرف می‌شود باید زیر نظر یک متخصص تمام این موارد مورد بررسی قرار گیرند.


۴. لرزش

اگر تاکنون توقف اضطراری با خودروی مجهز به سیستم ترمز ABS را تجربه کرده باشید، احتمالا با لرزش‌های سریع پدال ترمز آشنا هستید. این لرزش‌ها به دلیل فشارهای ناگهانی روی دیسک ترمز است. اما اگر در شرایط عادی، پدال ترمز شما لرزش دارد، این اتفاق نشانه‌ی وجود مشکل در سیستم ترمز است.

به‌طور کلی لرزیدن پدال به علت تاب برداشتن دیسک است. تاب برداشتن دیسک‌ها زمانی رخ می‌دهد، که دیسک‌ها به‌مدت طولانی تحت فشار باشند. همچنین گرمای حاصل از اصطکاک ترمزگیری‌های پی‌درپی، می‌تواند باعث تغییر شکل دادن فلز دیسک سیستم ترمز بشود.

اگر به‌تازگی ترمز شدید نگرفته‌اید، اما احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص ایراد به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید.


۵. پدال ترمز نامطمئن

اگر پدال ترمز را تا انتها فشار می‌دهید و با این حال سیستم ترمز چندان درگیر نمی‌شود، لنت‌های ترمز ساییده شده است یا احتمالا در مشکلی در سیستم هیدرولیک وجود دارد. درگیر نشدن ترمز بسیار خطرناک است و ممکن است، سبب وقوع تصادف شود، پس هرچه سریع‌تر به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید.

از سوی دیگر ممکن است با کوچک‌ترین فشار بر روی پدال، ترمزها درگیر شوند. این امر می‌تواند نشانگر ساییده شدن دیسک یا روغن ترمز کثیف و دارای رطوبت باشد. در این حالت تعویض روغن ترمز، بهترین راه حل است.

با نظرات خود ما در ارائه بهتر خدمات یاری نمایید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران راننده (33 دیدگاه)

  1. خیلی مهم ومفیدبود هراتومبیلی بایدترمزخوب داشته باشه سپاسگزارم

  2. نباید در سرعت بالا همزمان از ترمز و کلاچ استفاده کرد چونکه به سرعت خودرو اضافه میشه

  3. بسیار بسیار بسیار عالی و جانع ممنون از بهترین راهنمایی شما سروران گرامی ممنون

  4. خیلی چیزها رایاد کرفتم ممنونم از راهنمایی شما

  5. باسلام .چرا در قم خدمات دندان پزشکی اسنپ معرفی نکرده . در ضمن چند ماهی هست به علت رانندگی دچار ساییدگی مهره کمر شدم آیا در قم خدمات پزشکی برای مشکل من در اسنپ هست و لاستیکهای ماشینم نیاز به تعویض هست اما در لیست لوازم خودرو قم جایی معرفی اسنپ نکرده . لطفا اگر درباره مواردی که ذکر شد آدرسی وجود دارد راهنمایی بفرمائید باتشکر

  6. سلام.واقعا ترمز ماشین مرگ و زندگی را انتخاب میکند اگر سالم باشد که هیچ اگر معیوب باشد خدای نکرده مرگ و تصادف و زخم و جراحت و شکستگی استخوان و ضربه های اقتصادی زیاد.از راهنمایی شما ممنونم

  7. باسلام من لنت هامونوکردم ولی ترمزخوب نمیگیردکجابایدبرم نشون بدم ممنون میشم راهنمای کنید

  8. سلام داخل شیرازجایی هست براتعویض لنت وبازدیدچرخ ومربوط به مکانیکی باشه ممنون ازپاسختون

    1. سلام علی جان به صفحه خدمات خودرویی در سایت باشگاه رانندگان مراجعه کنید

  9. این مورد هم خیلی مهمه در مناطق آب و هوای خشک هر ۲ الی ۳ سال و در مناطق آب و هوای مرطوب هر ۱ الی ۲ سال حتما کل روغن در سیستم ترمز تخلیه و تعویض گردد

  10. سلام تعمیرگاه واسه راننده های اسنپ کجا هست که بشه لنت ترمز عوض کرد!؟

    1. خدا قوت پیمان جان
      به صفحه خدمات رانندگان بخش خودرو در سایت باشگاه رانندگان مراجعه کنید

  11. من کاربر راننده اسنپ در مورد تشویقی سهمیه لاستیک دولتی دچار مشکل شدم

  12. آه‍ا ممنون ازنکات خوبی ک یاداور شدین،سپاسگزارم وخسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا