محمد خلج، مدیرعامل گروه اسنپ، در واکنش به اعلام لغو سهمیه سوخت کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی گفت: متاسفانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ سهمیهی سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی قطع شده است و کاربران رانندهی اسنپ برخلاف حق قانونیشان بیش از یک سال است که از دریافت سهمیهی سوخت محروم شدهاند.
مدیرعامل گروه اسنپ با اشاره به مصوبه تصویبشده در سال ۹۸ سهمیه بنزین کاربران راننده را قانونی دانست و اعلام کرد: «ازآنجاییکه کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی – مانند رانندگان تاکسیرانی – متصدی حملونقل محسوب میشوند، بر اساس قانون مشمول دریافت امتیازهای این حوزه میشوند. دریافت سهمیهٔ سوخت بخش حملونقل عمومی از جمله این امتیازها به شمار میرود و این سهمیه باید بر اساس میزان پیمایشی که کاربران راننده در ناوگان تاکسیهای اینترنتی دارند به آنها تعلق بگیرد.»
وی در رابطه با وظیفه اسنپ برای تخصیص این سهمیه به کاربران راننده گفت: «اسنپ بهصورت ماهانه مسافت طی شده همه کاربران راننده را در سفرهای اسنپی به نهادهای مسئول ارائه میکند. با تجمیع گزارشها و ارسال آن به وزارت نفت، این وزارتخانه متولی تخصیص سهمیه سوخت به کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی است. متأسفانه از اسفند ۱۴۰۱، با وجود ارسال منظم گزارشها و پیگیریهای مکرر از سازمانهای متولی، سهمیه سوخت بهحساب کاربران راننده واریز نشده است.»
جمعآوری کارتهای سوخت
پیشتر خبری مبتنی بر جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای سوختگیری منتشر شد که تأثیر مستقیمی بر فعالیت کاربران راننده اسنپ دارد. محمد خلج در این باره گفت: «این کاربران برای خدمترسانی در بخش حملونقل نیاز به سوخت دارند و تصمیمات اخیر در رابطه با جمعآوری کارتهای سوخت بهشدت مشکلساز خواهد شد چرا که قیمت تمامشده بنزین را برای آنها بالا میبرد.»
خلج با اعلام نگرانی از تأثیر محدودیتهای سوختگیری بر کاربران راننده اسنپ و تبعات آن یادآوری کرد: «عدم بهرهمندی رانندگان تاکسیهای اینترنتی از سهمیه سوخت در کنار مشکلات سوختگیری در جایگاههای سوخت تبعات زیادی به حملونقل درونشهری تحمیل میکند. به دلیل مشکلات مذکور، تمایل به فعالیت در کاربران راننده بهشدت کاهش پیدا میکند و این موضوع اثر منفی بر توازن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت تمامشدهٔ سفر میگذارد؛ بنابراین تبعات این تصمیمها علاوه بر کاربران راننده اسنپ متوجه بیش از ۷۰ میلیون کاربر مسافر این سامانه نیز خواهد شد و اثر تورمی جدی در این حوزه خواهد داشت.»
بررسیهای انجام شده از سوی نهادهای مسئول روی شیوه محاسبه پیمایش کاربران راننده دقت بیش از ۹۹ درصدی آن را تأیید کرده است. این موضوع نشان میدهد که برخلاف روشهای آفلاینِ اختصاصِ سهمیه بنزین که بادقت بسیار پایین و اتلاف منابع بالا انجام میشود، در تاکسیهای اینترنتی اختصاص سهمیه بنزین بادقت و بدون تضییع حقوق شهروندان انجام میشده است.