
اخیرا قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است و این افزایش برای کاربران راننده اسنپ محسوستر است. همه میخواهیم پولی که برای بنزین پرداخت میکنیم، بیشترین بازدهی را برایمان داشته باشد. یعنی هم کیلومتر بیشتری را با آن طی کنیم و هم خودروی سالمتری داشته باشیم. برای اینکار باید چند ترفند را یاد بگیریم و هنگام سوختگیری و استفاده از سوخت رعایتشان کنیم.
۱- در زمانهای خنک خودرو سوختگیری کنید
از نظر علمی ثابت شده است که مایعات در هنگام خنک بودن سنگینتر هستند. میتوان اینطور نتیجه گرفت که باک خودروی شما در هنگام خنک بودن، گنجایش بیشتری دارد. در روزهای گرم و ایام تابستان بهسختی میتوان به چنین شرایطی دسترسی داشت؛ به همین دلیل، رانندههای حرفهای در چنین مواقعی سعی میکنند غروبها یا هنگام سپیدهدم به جایگاههای عرضه مراجعه کنند.
۲- بلافاصله بعد از رفتن خودروی حامل سوخت، بنزین نزنید
هنگامی که تانکر حامل سوخت به جایگاه میآید و مخازن زیرزمینی جایگاه را پر میکند، آشغالها و ماسههای کف مخزن را بالا میآورد. در نتیجه کسی که بلافاصله بعد از رفتن تانکر سوخت بنزین میزند، به احتمال زیاد بخشی از این آشغالهای ناخواسته را وارد باک خودرویش میکند. این مواد و آشغالها بلافاصله وارد موتور خودرو میشوند و مشکلاتی را برای احتراق سالم موتور به وجود میآورند. از مهمترین ترفندهای بنزین زدن این است که با دیدن تانکری که از جایگاه خارج میشود، شما هم راهتان را کج کنید!

۳- هر چند وقت یکبار از بنزین سوپر استفاده کنید
بنزین عادی هم بهخوبی شما و مسافرتان را جابهجا میکند و ارزانتر هم هست. اما بهتر است کمی به فکر خودرو هم باشید و از بنزینهای با اکتان بالا که به اسم بنزین سوپر در ایران شناخته میشوند استفاده کنید. این بنزینها کیفیت بهتری دارند و امکان احتراق بهتر موتور خودرو را فراهم میکنند. یک قانون عمومی وجود دارد که میگوید بهتر است بعد از هر ۲ باک بنزین عادی، یک باک بنزین سوپر بزنید.
۴- اهرم نازل را تا انتها فشار ندهید
احتمالا این مورد را قبول نمیکنید. همه دوست دارند که با بیشترین سرعت بنزین بزنند تا بتوانند سریعتر به کار و زندگیشان برسند. اما لازم است بدانید که سوختگیری با سرعت بالا، منجر به ورود مقدار زیادی بخار همراه با بنزین به درون باک خودرویتان میشود؛ همان اتفاقی که باعث میشود بگوییم بنزین جایگاه هوا دارد. این بخار بنزین هم بخشی از چیزی است که شمارندهی پمپ محاسبه میکند و شما باید پول بخار بنزین را هم بپردازید. پس هرچه کندتر سوختگیری کنید، بخش بیشتری از پولتان واقعا صرف بنزین خواهد شد و پول کمتری بابت بخار بنزین خواهید داد.
۵- در باک بنزین را خوب محکم کنید
بنزین به راحتی بخار میشود و بخار بنزین هم به درد هیچکسی نمیخورد. اگر در باک سفت نباشد، بخار بنزین به راحتی از باک خودرو خارج میشود. بخار شدن بنزین در هوای گرم میتواند بخش زیادی از بنزین شما را هدر بدهد. دقیقا به همین دلیل است که در فصل تابستان هنگامی که در باک خودرو را باز میکنید، صدای خروج باد را با فشار زیاد میشنوید. بخار بنزین شبها و هنگام سرد شدن دوباره، مایع میشود و به درون باک برمیگردد. تنها کاری که باید انجام دهید اطمینان از محکم بودن در باک است.

۶- هرگز باک خودرو را کاملا پر نکنید
این موضوع دلیل سادهای دارد. با وجود اینکه بسیاری از نازلهای موجود در پمپهای بنزین دارای قطعکن هستند، اما برخی هم چنین سیستمی ندارند؛ در نتیجه ممکن است بخشی از بنزین مازاد باک روی زمین بریزد. اما خیلی از نازلها طوری طراحی شدهاند تا بنزین سرریز شده را از طریق نازل به درون پمپ برگردانند. با این حساب شما پول بنزینی را پرداخت میکنید که به درون پمپ برگشته است.
خیلی از نازلها طوری طراحی شدهاند تا بنزین سرریز شده را از طریق نازل به درون پمپ برگردانند.
۷- از مکملهای سوخت استفاده کنید
با وجود بدبینی نسبت به مکملهای سوخت باید باور کنیم این مکملها واقعا کار میکنند و بر عملکرد بهتر موتور خودرو تاثیر گذارند. مکملها از یک طرف، اکتان بنزین را بالا میبرند و از طرف دیگر، منجر به بهتر کار کردن انژکتور خودرو میشوند. پس میتوان گفت هزینه کردن برای مکمل سوخت میتواند بر افزایش عمر موتور خودروی شما تاثیر بگذارد.
۸- به مقدار کم بنزین نزنید
به همان میزانی که سوختگیری بعد از خروج تانکر حمل سوخت منجر به ورود آشغالها به درون باک خودرو میشود، کم بودن سوخت درون باک هم میتواند به چنین اتفاقی بینجامد. معمولا پس از گذشت مدتی از عمر خودرو، ذرات و ماسه در کف باک بنزین رسوب میکنند. به همین دلیل استفاده از تهماندهی باک میتواند منجر به وارد شدن این ذرات به درون موتور شود. علاوه بر این، کم بودن بنزین درون باک میتواند فشار زیادی به پمپ بنزین خودرو وارد کند. اگر فشار به پمپ بنزین به مدت طولانی ادامه پیدا کند، میتواند آن را خراب کند. به همین دلیل توصیه میشود هرگز در حجمهای کم (مثلا به اندازهی ۵ لیتر) بنزین نزنید. توصیه میشود حداقل به اندازهی یک چهارم ظرفیت باک خودرویتان بنزین بزنید.

۹- فشار باد تایر را تنظیم کنید
تاثیر کمباد بودن تایرها بر افزایش مصرف سوخت به صورت عملی اثبات شده است. بهتر است باد تایرهایتان را به صورت ماهانه تنظیم کنید و در هر فصل، فشار باد توصیهشده برای همان فصل را داشته باشید.
جمعبندی
احتمالا از این فهرست نسبتا طولانی، چند نکتهی مفید دستگیرتان شده است. تمام ترفندهای موجود در این مقاله، حاصل تجربه کاربران راننده است. بهتر است برای ذخیره پولی که به سختی به دست میآورید، این نکات را رعایت کنید. اگر شما هم نکتهی خاصی را رعایت میکنید، در بخش نظرات با دیگر کاربران راننده به اشتراک بگذارید.
عرض سلام و وقت بخیر
استفاده از کولر خودرو مصرف بنزین و فشار به موتور خودرو را به شدت بالا میبرد . اما این موضوع در قیمت های سفرهای اسنپی لحاظ نمیشه. لطفا این مورد را بررسی بفرمایید و در قیمت ها لحاظ کنید
خوب و عالی
تعویض به موقع روغن وفیلترجات نقش به سزایی در خنک کردن موتور ومصرف سوخت وخوردگی قطعات وخرابی ویاکثیفی سر شمعهاوطول عمر مفید موتور خودرو دارد
باسلام مورد بسیار مهم تعویض به موقع فیلتر هوا وروغن میباشد تامصرف بهینه باشد
سلام مورد مهم تعویض به موقع فیلتر هوا وروغن نقش به سزایی در مصرف بهینه سوخت دارد
یه نکته ای خیلی مهمه و مفید به اسم ساسات
مقدمه :وقتی خودروی شما تازه روشن میشه چون موتورش سرده دور موتور میاد پایین و اینجا ecu خودرو ها چون میفهمه دور پایینه فکرمیکنه که موتور سرده و هنوز گرم نشده بنابراین تزریق سوخت به درون موتور رو تا یه نسبتی بیشتر ازحالتی که دور به حالت ایده آل برسه چند برابر میکنه حالا وقتی که موتور خودرو یا موتورسیکلت( انژکتوری ) گرم بشه دور موتور بالا میره و اینجا ecu میفهمه که موتور گرم شده بنابراین تزریق سوخت رو کمتر میکنه و ورود هوا به موتور رو بیشتر میکنه
توضیح : این فرآیند همیشه فعاله و یه مواقعی باعث داغ شدن خیلی زیاد موتور و مصرف زیاد سوخت میشه
حالا سوال اینجاست چه زمان هایی این اتفاق میوفته و چطور جلوگیری کنیم ؟
جواب : در حالتی که موتور کاملا گرم شده ، راننده مثلا تو ترافیکه و دائما در حال ترمز کردن و نیم کلاج کردنه در این حالت اگر راننده برای شروع حرکت پدال گاز رو کم فشار دهد یا فشار ندهد و نیم کلاج کند دور موتور کاهش زیادی پیدا میکند و ecu موتور فکر میکنه موتور سرده و دوباره میره رو حالت ساسات (فرآیند های ecu همیشه فعاله) که باعث تزریق مقدار زیادی سوخت به موتور میشه و چون به دفعات انجام میشه مصرف سوخت به شدت زیاد میشه و این گرمای زیاد حاصل از تزریق زیاد سوخت باعث مصتحلک شدن موتور هم میشه
راه حل: همیشه قبل حرکت دور موتور یکم باید بالا بره بعد نیم کلاج کنید این کار باعث پمپ شدن بیشتر روغن به موتور قبل از وارد شدن فشار به موتور میشه که ضامن سلامتیه موتوره و دور موتور اونقدری پایین نمیاد که ساسات روشن بشه
توصیح تکمیلی: این مطالب همش نتیجه مطالعه و تجربه خودمه چون علاقه مند به مکانیک هستم و مقالات این حرفه رو میخونم و رانندگی هم میکنم و برام این مطالب مثل روز روشنه
به امید روزی که هیچ ماشینی از استفاده نادرست خراب نشه و آلاینده های هوا کمتر بشه
باتشکر