آموزش رانندگان اسنپترفندهای اسنپی

راهنمای جامع انتخاب و خرید تایر و لاستیک خودرو

وسایل نقلیه در طول عمرشان چندین بار به تعویض تایر نیاز پیدا می‌کنند. البته کاربرانی که خودرویشان وسیله کار است، زودتر از دیگران باید تایر خودرو را عوض کنند. طول عمر لاستیک خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. نوع خودرو، جنس تایر و نوع رانندگی از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لاستیک خودرو است. عوامل دیگری مثل شرایط آب و هوایی و کیفیت آسفالت جاده‌ها هم می‌توانند در افزایش یا کاهش طول عمر تایر خودرو تاثیر بگذارند. اما عمر هر تایری بالاخره سر می‌آید و باید آن را با یک تایر نو جایگزین کنید. در این مطلب شما را با ریزه‌کاری‌های مربوط به خرید تایر جدید و تعویض آن آشنا می‌کنیم.

چند نوع تایر داریم؟

هنگام خرید تایر متوجه می‌شوید نوع تایرها با هم فرق دارند. تایرهای مختلف برای موقعیت و کاربری خاصی طراحی شده‌اند. برای اطلاع از اینکه چه نوع تایری نیاز دارید، بهتر است به لاستیک کنونی خودرو دقت کنید. معمولا تمام کاربران هنگام خرید لاستیک به چیزی مشابه لاستیک قبلی نیاز دارند؛ لاستیکی که از نظر مشخصات با آنچه روی خودرو نصب شده، مطابقت داشته باشد. ولی بد نیست با انواع دیگر تایرها هم وجود دارند: این تایرها از نظر نوع رانندگی، میزان صدایی که تولید می‌کنند، فرمان‌پذیری و قدرت ترمز کردن با هم فرق دارند.

1- تایر تمام فصل (All Season)

نوع این لاستیک از اسمش پیداست. این نوع تایرها برای تمام فصول سال طراحی شده‌اند و در هر آب و هوایی به سطح جاده می‌چسبند. این تایرها سطح مناسبی از راحتی در رانندگی را همراه دارند؛ اما اگر بخواهید فرمان‌پذیری و چسبندگی آنها را به تایرهای پرفورمنس (Performance) مقایسه کنید، می‌بینید چسبندگی و فرمان‌پذیری ضعیف‌تری دارند.

2- تایر آفرود (Off-road)

این تایرها برای استفاده در جاده‌های گِلی و خاکی طراحی شده‌اند و از روی عاج‌های نامتقارن و سرسخت‌شان قابل شناسایی هستند. با استفاده از این تایرها می‌توانید در سطوح ماسه‌ای، رملی، گلی و خاکی به راحتی حرکت کنید. چسبندگی و کشش (Traction) این تایرها روی سطوح ناصاف از هر تایر دیگری بیشتر است.

3- تایر مخصوص زمستان

این تایرها فقط و فقط برای استفاده در سطوح برفی و یخی طراحی شده‌اند و اگر از آنها در جاده‌های عادی استفاده کنید، عمرشان به شدت کم می‌شود. جنس گُل این لاستیک‌ها به گونه‌ای است که در برف و یخ به خوبی فرو می‌روند و امکان رانندگی راحت در هوای سرد را فراهم می‌کنند. برخلاف ترمزپذیری خوب این تایرها در هوای سرد، در هوای معمولی و جاده‌های غیربرفی به کندی ترمز می‌کنند. عمر کوتاه، حتی در هوای برفی، نقص بزرگ این تایرها است. بهترین استفاده از این تایرها حالتی است که فقط در فصول سرد استفاده شوند و بعد از آن با تایرهای مناسب برای فصل جدید جایگزین شوند.

4- تایر پرفورمنس (Performance)

می‌‎توان آنها را با تایرهای تمام‌فصل مقایسه کرد. این تایرها چسبندگی بهتری دارند و از نظر ترمزگیری و فرمان‌پذیری، عملکرد بهتری نسبت به تایرهای تمام‌فصل به نمایش می‌گذارند. یک سری از لاستیک‌های های پرفورمنس و اولترا های پرفورمنس (Ultra High Performance) هم در بازار موجود است که از نظر فرمان‌پذیری و ویژگی‌های عمومی در فصول سرد و گرم برتری دارند. اما برای رسیدن به این سطح از کیفیت، طول عمر در آنها قربانی شده است.

معنی اعداد و علایم روی تایرها

اگر به دیواره‌ی کناری تایرها نگاه کنید، کلی حرف و عدد و رقم می‌بینید که در نگاه اول بی‌معنی به نظر می‌رسند. اما تک‌تک آنها معنی خاصی دارند و باید جدی گرفته شوند. در ادامه به هر یک از عبارت‌ها می‌پردازیم و معنایشان را بررسی می‌کنیم.

معنی اعداد و حروف درج‌شده روی تایر خودرو

1- قطر تایر

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب تایر، قطر آن است که بر اساس واحد اینچ مشخص می‌شود. مثلا می‌گویند این تایر 14 اینچی است. سایز اصلی تایر بر اساس سایز رینگ خودرو مشخص می‌شود و می‌توان با تعویض رینگ، سایز تایر خودرو را بزرگ یا کوچک کرد. بنابراین در انتخاب و خرید تایر جدید برای خودرو، باید سایز رینگ خودرویتان را بدانید. سایز تایرها بر اساس اینچ می‌تواند 8، 10، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 19، 20، 22، 23، 24، 26 و 28 اینچی باشد. معمولا در خودروهای سواری و شاسی‌بلند از این سایزهای تایر استفاده می‌شود و می‌توان گفت که سایزهای رایج بازار است.

2- فناوری تایر

عبارت دیگری که کنار عبارت‌های دیواره‌ی تایر دیده می‌شود، حرف R است. این حرف نشان می‌دهد که تایر از نوع رادیال (Radial) است. رادیال بودن مشخص می‌کند که این تایر از چه ساختار داخلی‌ای استفاده می‌کند و مفتول‌های سیمی درون آن با چه الگویی کار شده‌اند. بیش از 98 درصد لاستیک‌های موجود در بازار از نوع رادیال هستند. در مقابل رادیال، بایاس (Bias) قرار می‌گیرد. در تایرهای رادیال مفتول‌ها به صورت موازی در عرض تایر کار می‌شوند؛ اما در تایرهای بایاس به صورت ضربدری و با زاویه‌ی تقریبا 90 درجه نسبت به هم کار می‌شوند. هر یک از این ساختارها کاربرد خاصی دارد که در مورد خودروهای سواری و مسابقه‌ای، تایرهای رادیال بهترین عملکرد را دارند. یک حرف دیگر هم وجود دارد که با D نشان داده می‌شود. این حرف نماینده Diagonal است.

تایر بایاس
تایر بایاس (B)
تایر رادیال
تایر رادیال (R)

3- پهنای تایر

موضوع دیگری که در مورد سایز تایرها باید بدانید، پهنا یا عرض آنها است. مثلا گفته می‌شود که من یک تایر 185 را با 205 عوض کردم و هندلینگ خودرو نرم‌تر شد. منظور از این جمله این است که لاستیک پهن‌تری را برای خودرو استفاده کرده‌اند. معمولا از لاستیک‌های پهن به عنوان تایر اسپرت نام برده می‌شود.

4- فاق تایر

عبارت دیگری هم روی دیواره‌ی کناری تایر دیده می‌شود که در ایران به عنوان فاق شناخته می‌شود. منظور از این عبارت، میزان ارتفاع تایر از زمین تا رینگ است که به‌صورت کسری از عرض آن معرفی می‌شود. مثلا زمانی که گفته می‌شود فاق یک تایر 60 است، منظورش این است که ارتفاع تایر به اندازه‌ی 60 درصد عرض آن است.

5- شاخص میزان وزن قابل تحمل (Load Index)

این عدد نشان می‌دهد هر تایر توان تحمل چه میزان بار را دارد. میزان تحمل بار هر تایر در بهترین و امن‌ترین حالت در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال عدد 94 به معنی تحمل 1477 پوند یا 670 کیلوگرم توسط هر تایر است. برای این‌که متوجه شوید هریک از اعدادی که در شاخص وزنی قابل تحمل چه معنایی دارند، جدول زیر را بررسی کنید.

شاخص وزن قابل تحمل توسط هر تایر خودرو
Load Index
شاخص وزن قابل تحمل توسط هر لاستیک بر اساس کد درج‌شده روی تایر

6- رده‌بندی سرعتی (Speed Rating)

این شاخص نشان می‌دهد که حداکثر سرعت توصیه‌شده برای یک تایر چقدر است. استانداردی بین سازندگان لاستیک خودرو وجود دارد که در آن، برای هر ماکزیمم سرعتی یک حرف انگلیسی تعیین کرده‌اند. به عنوان مثال لاستیک‌های تمام‌فصل معمولا در رده‌ی S یا T هستند و به ترتیب حداکثر سرعت 180 و 190 کیلومتر بر ساعت برای آنها توصیه می‌شود. لیست کامل استاندارد سرعتی تایرها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

رده بندی سرعتی تایر خودرو بر اساس اطلاعات درج شده روی تایر
Speed Rating
رده‌بندی سرعتی تایر خودرو بر اساس کد درج‌شده روی تایر

7- درجه کیفی (Treadwear Rating)

این عدد نشان می‌دهد میزان عمر مفید یک تایر چقدر است. توجه داشته باشید که هرچه عدد Treadwear بیشتر باشد، لاستیک عمر بیشتری دارد. لازم است به این نکته توجه کنیم که درجه کیفی لاستیک‌ها را باید نسبت یه یکدیگر معنی کنیم. به عنوان مثال تایری که از درجه کیفی 300 است، 3 برابر یک تایر با درجه کیفی 100 کار می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سرعت خراب شدن لاستیک اول، یک‌سوم لاستیک دوم است. درجه کیفی 100 استاندارد تایرها است و ممکن است با عددهای مثل 120 و 180 و حتی 80 مواجه شوید. برای درک این اعداد کافی است آنها را با کیفیت 100 مقایسه کنید.

8- امتیاز چسبندگی و امتیاز حرارتی (Traction / Temperature)

چسبندگی لاستیک خودرو به جاده موضوعی است که در شرایط مختلف آب و هوایی اهمیت پیدا می‌کند. در مورد امتیاز حرارتی هم از حروف انگلیسی استفاده می‌کنند. امتیاز حرارتی می‌تواند مقدار A و  B و C باشد که A بیشترین امتیاز را و C کمترین میزان امتیاز را دارد.

9- تاریخ تولید

تایر خودرو هم تاریخ مصرف و تاریخ انقضا دارد که حتما باید به آن‌ها دقت شود؛ چرا که خرید لاستیک تاریخ‌گذشته می‌تواند اتفاقات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. معمولا هر تایری از زمان تولید به اندازه‌ی 4 سال تاریخ مصرف دارد. اگر قصد خرید لاستیک خودرو دارید، یادتان باشد که حتما تاریخ انقضای روی آن را چک کنید.

10- کاربری لاستیک

سازندگان لاستیک روی آن قید می‌کنند که این تایر برای چه نوع خودرویی ساخته شده است.

  • پرکاربردترین و پرتقاضاترین تایر بازار، لاستیک‌های نوع P هستند. حرف P به خودروهای Passenger یا سواری اشاره دارد و طیف وسیعی از وسایل نقلیه (سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها، بعضی شاسی‌بلندها، ون‌های کوچک و موارد مشابه) را شامل می‌شود.
  • نوع LT برای ون‌های بزرگ و شاسی‌بلندها و وانت‌هایی است که باید محموله‌ای را حمل کنند.
  • نوع T برای تایرهایی استفاده می‌شود که زاپاس هستند و وظیفه‌شان تنها رساندن خودرو تا یک تعمیرگاه است. این لاستیک‌ها برای استفاده دائمی طراحی نشده‌اند.
  • نوع ST برای کشنده‌های خاص طراحی شده است. مثلا کشنده‌ای که برای انتقال اسب استفاده می‌شود یا کشنده‌های قایق از این نوع هستند.
  • نوع C برای اشاره به تایرهایی به کار می‌رود که کاربری تجاری دارند و در خودروهایی مثل کامیون و کامیونت و حتی ون‌های بزرگ و اتوبوس‌ها استفاده می‌شوند. این تایرها باید وزن زیادی را تحمل کنند.

جمع‌بندی

تایر خودرو قرار است چندین هزار کیلومتر با خودروی شما همراه باشد؛ به همین دلیل لازم است در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید. اگر نمی‌خواهید ذهن‌تان را خیلی با اعداد و ارقام درگیر کنید، بهتر است یک تایر با مشخصات کاملا مشابه تایر قبلی بخرید. اما در صورتی که خواهان تغییر در کیفیت رانندگی هستید، بد نیست به تفاوت‌های جزئی بین تایرها هم توجه کنید. در صورتی که قصد خرید تایر برای خودروی شخصی‌تان دارید، می‌توانید به تایرهای خارجی فکر کنید. اما اگر تنها برای کار کردن و کسب درآمد از خودرویتان استفاده می‌کنید، بهتر است به تایرهای ایرانی تولید داخل کشور اکتفا کنید.

با نظرات خود ما در ارائه بهتر خدمات یاری نمایید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران راننده (50 دیدگاه)

  1. واقعا مطالب عالییییی بودن به اطلاعاتم کلی اضافه شد .
    این نشون میده هنوز ادمایه کار درستی مثل شما تو دنیا وجود دارند ♡

  2. سلام بنده حدود ۴سال است با اسنپ همکاری مستمر دارم وتاکنون از خدمات اسنپ برخوردار نشدم درحال حاضر نیاز به دو جفت لاستیک تعاونی دارم شهر من قائمشهر است لطفا فروشگاه لاستیک در شهر من را معرفی کنید تا بتوانم لاستیک تعاونی تهیه کنم لطفا جهت راهنمایی بامن تماس بگیرید ممنون از همکاری شما
    09117863952 جانباز هستم

  3. سلام لاستیک برای رینک ۱۳ ماشین روا برا تبریز مرند میخوام پس کو تایرای دولتی تون؟! 😢

  4. باسلام و خسته نباشید من یک مفت لاستیک ایراک میخوام واس ماشینم لاستیک اصلا ندارم بای چیکار کنم ممنون میشم اگه زودد تر بهم خبربدید چیکار کنم

  5. باسلام.تشگر از راهنمایتون . یجوری نوشتید راهنمای خرید لاستیک بنویسید راهنمایی از اگاهی وتشخیص مشخصات لاستیک ..اولش فک کردم .توضیحات خدمات اسنپی را راهنمایی میکنید نکه برند شرکتها را تبلیغ کنید
    لطفا یکم نحوه شرایط خریدلاستیک برا راننده های اسنپ شرح دهید ..منطقه تهران کجا باید مراجعه کنن .قیمتها چگونهداست .نزدیکترین مراکز کجاست ..بعد نقدی یا اقساطی پیش پرداخت اولیه چقدره و ماهیانه چندتومان باید پرداخت بشه برااقساطی خرید لاستیک .چ مدارکی بعتوان ضمانت میخاهید باتشگر.

  6. سلام لطفاً در سایر استانها نیز نمایندگی لوازم یدکی و نمایندگی لاستیک اجرا شود

  7. با سلام خسته نباشید بندی الان 3 ماه که بنزین سهمیه شد به من بنزین ندادن فقط اس مس میاد ولی نتونستم بنزین بزنم

  8. با سلام در استان مرکزی شهر اراک از کدام فروشگاه لاستیک تهیه کنیم ممنون میشم

  9. سلام چرا بعد از دو ماه و نیم هنوز سهمیه سوخت برای من در نظر گرفته نشده است ؟!!! من در این مدت بیش از نصف درآمد خود را صرف خرید بنزین میکنم !! هر چه تلاش کردم با در بسته مواجع شدم !!

  10. با سلام وقت بخیر پیامک برایم آمد جهت واریزی بنزین ماه آ ذر به روز رسانی کردم پیام پاک شده بود لطفا جهت رسیدگی ماه آ ذر برسی شود با تشکر اسنپ

  11. سلام راننده اسنپ کرج هستم میخواستم لاستیک بگیرم بایدچکارکنم

  12. سلام من الان ماشینم نیاز به لاستیک داره قیمت مناسب نیاز دارم چه جوری باید اقدام کرد

  13. سلام خسته نباشید ماکه شهرستان هستیم چگونه بایدلوازم درخواست بدیم

  14. سلام توروخدا کرایه ها رو بیشتر کنید برای راننده اصلا نمیصرفه با تشکر

  15. سلام خسته نباشید زحمت بکشید سهمیه بنزین که به من تعلق گرفته ازاد کنید تا ۴ رقم کارت ملی را میزنم رمز اشتباه میزند لطفا بااین مشکل ۱ ماهی است مواجه هستم وبه شرکت اسنپ اصفهان و تماس با اسنپ تهران خیلی گرفتم اما جوابی دریافت نکردم ومشکل کارت سهمیه حل نشده لطفا خواهشمندم پیگیری فرمایید از شرکت نفت ممنوندارم پیام سهمیه ها چند بار امده ولی کارت جواب نمیدهد مشکلش چیست. با تشکر

    1. سلام جلال جان

      پیرو راه اندازی سامانه سماس، از این به بعد واریز اعتبار سهمیه سوخت بر اساس شماره کارت ملی انجام خواهد شد.
      شما با مراجعه به این سامانه می تونید از امکانات سماس مانند تغییر رمز، کنترل موجودی اعتبار و مراحل واریز اعتبار استفاده کنید.

  16. سلام
    عالی بود اما بنده ۴ حلقه لاستیک بارز ۳ سال قبل عوض کرده ام با وجود اینکه کاربر استپ میباشم و قبل از آن با آژانس تاکسی تلفنی کار میکردم ، احتمالا تا بیش از. ۶ ماه دیگر قابل. استفاده و بهینه باشد

  17. سلام من حواله لاستیک گرفتم ولی هزینه دریافت لاستیک را نتوانستم تامین کنم آیاحواله رامجددامیتوانم دریافت کنم

    1. سلام خسته نباشید سه ساله بااسنپ کارمی کنم ازخدمات اسنپ استفاده نکردم مخام دوجفت لاستیک بخرم ازکدام فروشگاه اسنپ برم

    2. من لاستیک ندارم ماشین که دارم بنزینی کم میارم برای کارکردن هر جا می رم لاستیک قسطی نمی دن

    3. درطرح خرید لاستیک دولتی از5 تا7بهمن 30سرویس داشتم حالاچطوراقدام کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا